Cum ne ferim de riscuri pe coborâre

Pentru că la Vidraru am vazut relativ multe incidente de tipul “blocat roata față în șanț și sărit peste ghidon* ” – în special pe coborâre, revenim cu niste sfaturi pentru cei mai putin experimentați. În final am făcut și două studii de caz pe accidente filmate în ediția 2013. Iată:

  • coborâți șaua înainte de a aborda o coborare lungă; (iată explicația: o șa joasă vă permite să păstrați pe bicicletă o postură mai stabilă: cu centrul de greutate coborât și deplasat către roata din spate. În momentul unei frânări, toată greutatea tinde să se exercite pe roata din față; iar acest lucru poate duce la:
    • blocarea roții față într-un obstacol (piatră, șanț etc) – cu proiectarea ciclistului catre înainte – peste ghidon;
    • descărcarea roții spate de greutate, caz în care frânarea nu mai este eficientă; roata spate nu se mai învârte, ci derapeaza lateral.
  • abordați coborârile cu viteza care vă permite să păstrați controlul bicicletei; cresteți viteza pe masură ce căpătați experiență;
  • verificati starea tehnică a bicicletei. Este foarte greu să scapi basma curată pe o coborâre pronunțată dacă te lasă frânele;
  • în cazul în care intrați într-un șanț adânc, există pericolul să se proptească roata față de pereții șanțului, să se blocheze și să fiți proiectat către înainte, peste ghidon. Dacă nu vedeți un loc propice pentru ieșit din șleau/șanț – opriți, scoateți bicicleta din șleau/sanț și porniți din nou.
  • dacă încercați să urcați un obstacol, inclusiv marginea unui șanț – este bine să descărcați de greutate pe rând roțile care urcă peste acel obstacol: întâi lăsați greutatea pe roata spate, trăgând în sus de ghidon pentru a ușura roata față în momentul atacării obstacolului; apoi – odată ce roata față a urcat, deplasați greutatea pe față (lasându-vă greutatea în mâini – pe ghidon), pentru a facilita și urcarea roții spate. Atenție! Uneori roata spate “refuză” să urce și derapează în lungul șanțului; fiți pregătiți să vă ajutați eventual sprijinindu-vă într-un picior (manevră cu șanse bune de reușită doar la viteze relativ mici).
  • dacă în viteză vă îndreptați spre un obstacol mic/mediu (rădăcina/ bolovan), nu frânați în momentul în care roata față face contact cu obstacolul; lăsați roata și furca să-și facă treaba: să treacă peste obstacol. Dacă vreți să reduceți viteza frânați inainte de contactul cu obstacolul și imediat după ce ați trecut; dar nu în momentul contactului. La viteză nu mai aveți timp să balansați greutatea spate/față pentru a ajuta rotile să treacă pe rând, așa încât ideală este o mișcare de descărcare a greutății de pe ambele roți – ca și cum ați vrea să săriți cu bicicleta;
  • nu uitați să reglați furca astfel încât să aibă cursa suficientă (maximă) – așa încat să puteți “absorbi” denivelările și micile obstacole;
  • când frânați (în afara situațiilor speciale descrise mai sus), acționați frânele progresiv – pe ambele roți;
  • în special pentru hard-tails: pe teren denivelat nu stati în șa; având șaua coborâtă vă ridicați usor în pedale (nu complet) și amortizați denivelările inclusiv prin flexarea genunchilor.

* Când spun că am văzut multe incidente de tipul “blocat roata față în șanț și sărit peste ghidon” mă refer și la mine. Mă consider experimentat pe bicicletă și tot am pațit-o de câteva ori, atât la viteză mare cât și la viteză mica. Exemple se pot vedea și aici:

  • 1. Minutul 5:25 – se vede cum ciclistul care filma a intrat într-un sanț îngust în dreapta, iar când a încercat să iasă tragând stânga, roata față s-a blocat …

  • 2. Minutul 5:01 – se observa cum un ciclist coboară având saua relativ ridicată. Când încearcă să iasă dintr-un șleau mic către stânga drumului, roata spate derapează (probabil și sub acțiunea frânei), poziția înaltă determină imediat aruncarea ciclistului peste ghidon. În schimb, cel care filma are o cu totul altă abordare, care îl ajută sa fie mult mai stabil și mai greu de aruncat din șa. Priviți minutul 4:39 – atacarea unui șanț adânc – când se schimba perspectiva către camera din spate (de sub șa): la un moment dat ciclistul apare în cadru, ceea ce arată cat de mult ajunge rider-ul înapoi în raport cu șaua – pentru a coborî centrul de masă și pentru a lăsa greutatea pe spate în momentul în care roata față intră in șanț.

Atenție! Abordarea descrisă mai sus provine din experiența personală a autorului și nu este o garanție a celor mai bune practici. Nu ne asumăm nici o responsabilitate pentru eventuale încercări eșuate sau accidente apărute în timpul punerii în practica a celor sus menționate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *